tiistai 26. tammikuuta 2010

Oodi impulsiivisuudelle

Vanha kunnon Wikipedia sanoo: "Impulsiivisuus on ihmisten käyttäytymismalli, johon kuuluu impulsiivinen toiminta ilman ajattelua."

Minun pitäisi karsia impulsiivisuuttani - olen saanut jopa huomautuksia siitä. En saisi olla niin tunneherkkä enkä varsinkaan täysin tunteiden riepoteltavissa. Toisaalta ymmärrän sen. Toisaalta en. Koska tietyllä tavalla olen hyvinkin ylpeä siitä, että olen kaikessa impulsiivisuudessani niin emotionaalinen ja ajattelematon hölmö. Se tarkoittaa jännittävää elämää.

Monen toteutumaton motto - "carpe diem", elä hetkessä - on minulle arkipäivää. Vaikka stressaankin asioita etukäteen, joskus jopa suunnittelen, annan tilanteen muuttaa kantani ja teen sen, mikä sillä hetkellä parhaalta ja oikealta tuntuu.
Toki olen saanut kärsiä siitä. Niin ovat myös monet läheiseni. Mutta tahaton spontaaniuteni antaa paljon enemmän kuin ottaa.

Miettikää nyt, eikö ole todella paljon kivempaa olla arvaamattoman tyypin kanssa, kuin tasaisen ja tylsän - sellaisen, joka suunnittelee jokaisen kahvikupin ja vessassa käynnin.
Minusta ainakin on. Tästä voisi päätellä, että viihdyn hyvin nahoissani. Itse asiassa - tällä nimenomaisella hetkellä viihdynkin, perkele. Mutta koska olen niin impulsiivinen, en välttämättä viihdy enää kymmenen minuutin kuluttua.
Siksi kannattaa nauttia nyt.

P.S. Wikipediassa viitattiin myös impulsiivisuuden ja mielenterveyden häiriöiden, kuten pakko-oireiden ja epävakaan peroonallisuuden yhteyksiin. Todella upeeta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti